De consumptie trekt pas in de tweede helft van 2014 aan. Dat meldt Retailnews naar aanleiding van berichten van het Economisch Bureau van ING.
Ondanks de voorspelde koopkrachtstijging van volgend jaar gaan consumenten niet snel meer uitgeven. ,,De consument moet eerst daadwerkelijk in zijn portemonnee voelen dat er meer geld in zit’’, zegt Marten van Garderen, econoom bij de bank.
Volgend jaar stijgt de koopkracht volgens ING weer voor het eerst sinds jaren. Dat heeft te maken met de dalende inflatie. Die zakt gedurende het jaar naar rond de 1%, voorziet Van Garderen. Prijsstijgingen hebben daardoor niet meer zo’n groot effect op de koopkracht. ,,Als mensen een paar maanden achter elkaar meer geld overhouden, zullen ze het uitgeven.’’
Daling premie ziektekostenverzekering
Naar verwachting hebben de verlaging van het tarief van de eerste belastingschijf en de premie voor de ziektekostenverzekering een positief effect op de koopkracht. Bovendien daalt voor veel mensen de pensioenpremie, waardoor werkenden meer loon over houden, aldus ING.
Bron: Retailnews