Ruim tweederde van de webwinkels heeft interesse in een stenen winkel. Dat blijkt uit een landelijk onderzoek naar de vestigingsbehoeften van webwinkels.
Ruim 20% van de ondervraagde webwinkels heeft al (eens) de stap gezet van verkoop via internet (pure player) naar de combinatie van online en offline verkoop (multi-channel retailer). Vooral een eigen winkel is populair (15%), maar ook een winkel in een winkel (shop-in-shop; 8%) en een tijdelijke winkel (pop-up-store; 1%) komen voor. Voor ongeveer een derde van de webwinkels is en blijft internet het enige verkoopkanaal. Van de webwinkels zonder stenen winkel heeft een kwart ooit serieus overwogen om een bepaald soort winkel te openen.
Kleine panden
Webwinkels hebben vooral interesse in locaties buiten de hoofdwinkelstraten, waar de leegstand doorgaans groter is. Daarbij zoeken ze overwegend naar de wat kleinere panden (tot honderd m2). Vooral winkelstraten met een eigen gezicht, worden gewaardeerd door webondernemers. Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel en de Kamer van Koophandel gaven opdracht tot dit onderzoek, dat is uitgevoerd door de Hogeschool van Amsterdam en Seinpost Adviesbureau.