Het Europees Parlement vraagt de Europese Commissie en de lidstaten om de belangen van de detailhandel hoog op de politieke agenda te plaatsen. Het EP zet in op een strategie om te voorkomen dat winkeliers volledig uit de binnensteden verdwijnen.
Volgens het Europees Actieplan Detailhandel, dat 11 december werd aangenomen door het Europees Parlement, heeft de Europese Commissie niet genoeg aandacht voor de klappen die de detailhandel kreeg door de economische crisis. De crisis en de opkomst van online winkelen, hebben het winkellandschap drastisch veranderd. De Europarlementariërs vragen de lidstaten geen bezuinigingen door te voeren die het consumentenvertrouwen nog verder aantasten, zoals lastenverzwaring voor winkeliers of verhoging van de btw-tarieven.
Groot belang
De detailhandel is van groot belang voor de Europese economie. De sector is goed voor 11% van het bruto binnenlands product (bbp) van de EU en voor meer dan 15% van de werkgelegenheid in Europa. Ook benadrukt het rapport de sociale en maatschappelijke functie van de detailhandel. Veel steden in EU-lidstaten zien de leegstand in hun winkelstraten toe- en de diversiteit van de winkels afnemen.
Concurrentievermogen stimuleren
Detailhandel Nederland verwelkomt de in het rapport voorgestelde maatregelen. Margriet Keijzer, secretaris Europa van Detailhandel Nederland: ,,Het stimuleren van het concurrentievermogen van de detailhandel is noodzakelijk om winkelgebieden in stads- en dorpscentra aantrekkelijk en veilig te houden en om nieuwe winkelconcepten, zoals e-commerce en omnichannel (waarbij winkel en web samensmelten) te kunnen ontwikkelen.’’