Nederlanders die bloemen en planten op de markt kopen, doen dat voornamelijk vanwege het prijspeil en het prijs/kwaliteitniveau. De marktbloemist voldoet aan de verwachtingen, want de consument die op de markt koopt, is (zeer) tevreden.
De markt is in Nederland nog steeds een belangrijk aankoopkanaal voor bloemen en planten. Het is ook een kanaal met een heel specifiek imago waar consumenten met een duidelijke verwachting naartoe gaan. Dit blijkt uit consumentenonderzoek dat het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en de Centrale Vereniging Ambulante Handel (CVAH) hebben laten uitvoeren. Aan het onderzoek, verricht door marktonderzoekbureau GfK, namen 2.000 consumenten deel die het afgelopen jaar wel eens bloemen en planten op de markt kochten.
Prijspeil
Het beeld dat uit het onderzoek naar voren komt, is positief voor de marktbloemist. Voor 66% van de consumenten is het prijspeil de belangrijkste reden om bloemen en planten op de markt te kopen. Twee andere belangrijke redenen om bij de marktbloemist te kopen zijn de goede prijs/kwaliteitverhouding en goede acties/aanbiedingen. De marktbloemist krijgt van de consument gemiddeld een 8,0 op zijn rapport. De marktbloemist scoort niet goed op de variatie in planten en de openingstijden van de markt.
Verbeterpunten
De consumenten is ook gevraagd naar verbeterpunten. Het invoeren van een houdbaarheidsgarantie op de bloemen werd het meest genoemd, door bijna een kwart van de klanten. Daarnaast vindt ruim 20% van de kopers de creativiteit van de boeketten voor verbetering vatbaar.
Foto: HBD