Detailhandel Nederland roept gemeenten op de reclame- en precariobelasting onmiddellijk af te schaffen. ,,Winkeliers zijn het betalen voor lucht zat’’, aldus de organisatie. ,,Uitstallingen zijn onderdeel van een winkel.’’
Volgens Detailhandel Nederland brengen gemeenten hun begrotingen op orde door de bezuinigingen af te wentelen op de winkeliers door stijgende of nieuw ingevoerde belastingen. In de duurste gemeente van Nederland op het gebied van reclamebelasting – Hoorn – betaalt een winkelier €1.765 voor een naambord aan de gevel. De totale opbrengsten van reclamebelasting zijn in de periode 2010 – 2013 met 35% gestegen, blijkt het onderzoek van de organisatie.
Oproep
Detailhandel Nederland pleit ervoor om de precario- en reclamebelasting te schrappen. Jan Meerman, voorzitter Detailhandel Nederland: ,,Het zijn onevenredig zware en onterechte belastingen in een economisch lastige tijd. Wij pleiten ervoor dat winkeliers tot twee meter van de gevel van het pand uitstallingen of luifels mogen plaatsen zonder daarvoor belasting te moeten betalen. Uitstallingen, luifels en naamborden zijn onderdeel van een winkel. Winkeliers zijn het zat om voor lucht te betalen.”
Bron: Detailhandel Nederland