Segmentatieonderzoek 2018: ’trendbreuk onvermijdelijk’

Royal FloraHolland, Bloemenbureau Holland en VGB gaan weer gezamenlijk een segmentatieonderzoek uitvoeren. Er zal dit keer niet meer gewerkt gaan worden met benamingen zoals ‘Cosiness-Seeker’. In het derde kwartaal komen de resultaten beschikbaar voor de sector.

Royal FloraHolland, Bloemenbureau Holland en VGB voerden in 2014 ook een segmentatieonderzoek uit. Dit werd toen gedaan door het Sinus Institut. Dit keer is er gekozen voor bureau Motivaction. Het gevolg hiervan is dat er gewerkt zal gaan worden met andere segmentbenamingen. Namen zoals ‘Cosiness-Seeker’ of ‘Cultivated Performer’ komen dus niet meer terug.

De partijen geven aan dat een trendbreuk sowieso onvermijdelijk was, omdat ze een aantal verbeteringen in het segmentatieonderzoek wil doorvoeren. Zo wordt de leeftijdscategorie van consumenten opgetrokken naar 70+ . Daarnaast worden nu ook tuinplanten in het onderzoek meegenomen. „De inhoud en toepasbaarheid van de segmentatie is belangrijker dan vasthouden aan namen. Wij denken dat door een goede overgang en implementatie de nieuwe namen snel ingeburgerd raken”, aldus Monique Kemperman van Bloemenbureau Holland.

Volgens de partijen is het noodzakelijk een nieuw onderzoek uit te laten voeren. De markt is na al die jaren veranderd. Zo is de economische crisis grotendeels achter de rug, is de sector meer gedigitaliseerd en kan de Brexit impact gaan hebben.

Het segmentatieonderzoek wordt uitgevoerd voor Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Nederland. Als partijen een onderzoek voor een ander land willen, is dat tegen betaling mogelijk.

He segmentatieonderzoek is het derde kwartaal van 2018 afgerond.

 

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties