Draagbare technologie toekomst bij winkelen

Draagbare technologie als een smartphone, een horloge, een bril en zelfs een ring, wordt de toekomst bij winkelen. Klanten oriënteren zich op deze moderne technologie, maar kopen en betalen er ook mee.

Dit betoogden diverse sprekers op het congres Future Shopping, dat op donderdag 10 oktober plaatsvond bij IBM in Amsterdam. En wie dacht dat dergelijke verwachtingen nog jaren zullen duren, kwam bedrogen uit. Verschillende sprekers lieten filmpjes zien waarin (groot)winkelbedrijven al met dergelijke technologieën experimenteren. ,,Grote winkels en ketens zijn vaak de voorlopers, maar kleinere winkels en zelfstandig detaillisten zullen zeker volgen.’’

Luisteren
Behalve over de nieuwste technologische hulpmiddelen bij het winkelen werd ook gesproken over wat de wensen zullen zijn van de klant in de toekomst. Nu mensen overspoeld worden door sociale media gaan ze als reactie juist ook op zoek naar een persoonlijk verhaal en een luisterend oor. ,,De fysieke winkel kan daar heel goed op inspelen. En daarnaast kun je die sociale media ook gebruiken om klanten naar je winkel te trekken en een band met ze op te bouwen.’’