Ruim twee derde van de Nederlandse bloemisten heeft minstens af en toe potchrysanten in het assortiment. Het aandeel van de potchrysant in het bloemistenassortiment neemt echter duidelijk af.
Bij 35% van de Nederlandse bloemisten is het aandeel van de potchrysant in het assortiment de laatste jaren gelijk gebleven, maar bij 58% is het gedaald. Dat komt vooral door concurrentie van andere verkoopkanalen, denken zij. Ook denken veel bloemisten dat de potchrysant simpelweg minder populair geworden is.
Eenvoudig en ouderwets
Nederlandse bloemisten vinden potchrysanten vooral simpel/eenvoudig en ouderwets, stellen PT-onderzoekers. 66% vindt de potchrysant een aansprekend product en 71% heeft de plant (soms) in het assortiment. Van de bloemisten ziet 90% de potchrysant als een typisch herfstproduct. Hun klanten zijn veel minder strikt: 37% ziet de potchrysant als een herfstproduct, de rest associeert de plant met andere seizoenen of zelfs met alle seizoenen (20%).
Enkel- en dubbelbloemigen
Bloemisten verkopen vooral de enkel- en dubbelbloemigen en hebben een sterke voorkeur voor witte potchrysanten, gevolgd door bruinoranje en paars. Hun klanten hebben grotendeels dezelfde voorkeuren, al zien zij ook graag rode potchrysanten. Slechts 53% weet overigens dat de potchrysant zowel binnen als buiten kan staan.