Ondanks de recessie geven consumenten steeds meer online uit. De Nederlandse webwinkels konden dan ook een omzetstijging van 9% noteren voor 2012.
Nederlandse consumenten bestellen steeds meer via internet, blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2012-2, een halfjaarlijks onderzoek dat in opdracht van Thuiswinkel.org wordt gedaan. In totaal werd er in 2012 voor €9,8 miljard online besteed. De organisatie denkt dan ook dat ‘via het online kanaal nog voldoende kansen liggen’ voor de retailbranche.
Acht bestellingen per persoon
Online kopers deden vorig jaar gemiddeld ruim acht bestellingen per persoon; 8% meer dan in 2011. Ook het aantal mensen dat via internet koopt, steeg. In 2012 kochten 10,58 miljoen mensen iets via internet, en dat is 4% meer dan in 2011.
Ruim 10%
De onderzoekers verwachten dat de online bestedingen blijven groeien. In 2017, voorspellen zij, zal verkoop via internet ruim 10% zijn van de totale detailhandelsactiviteiten in Nederland.
Bron: