De afdeling Retail Services van bloemenveiling FloraHolland heeft een concept ontwikkeld voor de supermarkten van Dirk van den Broek waardoor die meer bloemen kunnen verkopen.
Supermarktketen Dirk van den Broek (bestaande uit o.a. Dirk, Bas en Digros) wil meer bloemen en planten slijten en nam daarvoor Retail Services van FloraHolland in de arm. Dat heeft een concept ontwikkeld, Mix and Match, waarbij klanten een gemengd boeketje krijgen voor €2,99 en twee boeketten voor €5. Negen op de tien klanten blijken er dan twee te kopen.
Honderden bloembinders
Door die aanpak gaat Dirk van den Broek aanzienlijk meer verkopen, is de verwachting. De boeketten worden geleverd door Van der Hoorn Floristik, een groot bedrijf dat honderden bloembinders kan inzetten om de gevraagde producten te maken. Door de snelle productie – binnen een dag – kan de supermarkt ook nog acht dagen vaasgarantie geven.
Beter rendement
Volgens Jolanda Roskam van Retail Services is het nieuwe concept gunstig voor deelnemende kwekers. Die krijgen naast afzetzekerheid ‘doorgaans een beter rendement’ door deze constructie.