Klanten willen verleid worden, stelt ‘shopverleider’ Vicky van der Krogt. En wat ze nu willen, is een herfstgevoel krijgen. Dat gevoel zouden ze tegen moeten komen op de winkelvloer.
Verkoopspecialist Vicky van der Krogt gaf een lezing op de boomkwekerijbeurs Plantarium, die van 21 t/m 24 augustus 2013 is gehouden in Boskoop. Van der Krogt adviseerde haar gehoor goed te volgen wat er in de media gebeurt en daar gebruik van te maken. “Doe op de winkelvloer met wat er in de woonbladen staat. Maak ook gebruik van noviteiten.”
Andere tips
Een andere tip van de shopverleider: voorkom stress en (te veel) prikkels bij de entree. De consument wil tot rust komen en stelt prijs op een huiselijke sfeer. Verder zijn de meeste kopers van bloemen en planten vrouwelijk. Vrouwen praten veel en delen veel met hun omgeving (vriendinnen). Kijk daarom door de ogen van een vrouwelijke shopper naar de winkel.
Hot en sexy
Ook groenstylist en trendwatcher Romeo Sommers sprak op Plantarium over het belang van de consument verleiden. Groen is ‘hot en sexy’ stelt Sommers, maar puur alleen een plantje verkopen, werkt niet meer. “Klanten willen storytelling. Maak combinaties. Door de plant in een pot te zetten in de juiste omgeving, creëer je een sfeer.” Ouderwetse planten komen door storytelling in een nieuw jasje en worden zo weer hip en sexy, aldus Sommers.
Bijschrift: Vicky van der Krogt in actie op Plantarium 2013
Foto: Jeannet Hooftman