Er wordt mij weleens gevraagd wat de grootste risico ‘s zijn van het bloemen telen in Kenia. Natuurlijk zijn er veel uitdagingen, maar zonder luchtvracht beginnen we niets. Je kan de mooiste bloemen telen, maar krijg je ze niet op de plaats van bestemming dan zijn ze niets waard.
Luchtvracht is sowieso duur. Het vormt soms wel 50% van de totale kosten, maar we betalen het graag. De laatste zeven jaar zijn we behoorlijk verwend. Er was een algemene recessie; economieën in Europa draaiden niet zo goed. Met als gevolg dat er voldoende vrachtvliegtuigen ter beschikking waren om onze bloemen van Nairobi naar Amsterdam te vliegen. Al vindt er wel een verschuiving plaats van Europese carriers naar carriers uit het Midden-Oosten. Deze jongens hebben nu eenmaal lagere kosten en een modernere vloot.
Inmiddels zijn alle economieën aangetrokken en wordt er behoorlijk getrokken aan de bestaande vloot. En het is een feit dat wij het altijd af zullen leggen tegen een lading mobiele telefoons. Onze kracht is dat wij jaarrond met een vast schema charters kunnen vastleggen. Onze bloemen groeien nu eenmaal elke dag.
Of dit nu de reden was dat ik werd uitgenodigd voor een etentje met de internationale top van Kuehne+Nagel? Het zal er ongetwijfeld iets mee te maken hebben gehad. Waar zij van opkeken is dat ik helemaal niet tegen een verhoging van de tarieven ben. Betrouwbaarheid en altijd vliegen vind ik veel belangrijker. Daarbij komt dat als de vracht duurder wordt de lat voor kwaliteit vanzelf omhoog gaat. Minder rommel op de markt, een betere prijs en het klokje is weer rond.
De dag voor het etentje had ik de absolute top van FloraHolland op bezoek. Wat ben ik blij dat er wat continuïteit in de top zit. Maar ik schrok wel toen ik las dat van de 50 mensen in de top van FloraHolland er 36 nieuwe van buiten de branche zijn. Betekent dit ‘the blind leading the blind’.
Hoe anders is het met de top van K+N. Drie van de vijf zijn begonnen op de vloer met pallets bouwen of met pallets afbreken. Zij weten van de hoed en de rand. Ze zijn inmiddels 20 tot 30 jaar bij de club met titels als vice president, managing director of general manager. Genieten om met zo’n gemotiveerde club rond de tafel te zitten.
Misschien is het wel de reden dat het vervoer van onze bloemen in de eerste 6500 kilometer die zij voor hun rekening nemen over het algemeen soepeler verloopt dan het vervoer in de laatste 500 meter die FloraHolland voor zijn rekening neemt.
Simon van der Brug,
rozenkweker in Kenia