“Ga je mee naar de veiling?” Als zes-jarig jochie kwam ik er al met m’n vader. Prachtig vond ik dat! Elke woensdag- en zondagmiddag met de groene bestelbus de chrysanten wegbrengen. Terwijl m’n pa de dozen uitlaadde, mocht ik natuurlijk de etiketten stempelen en nieten: ’80x Regal Westland’.
Goh, wat een jeugdsentiment. Alleen de bovenste rijen, die waren altijd knap lastig. Dan moest je eerst de kar in klimmen om er goed bij te komen. Zelfs de beladingsgraad staat me nog bij: 24 dozen per kar en 48 per busje. Zo brachten we precies twee karren per rit en pastte er geen doos meer bij!
Nu ruim dertig jaar later en een continent verderop is het optimaal beladen en het benutten van vrachtruimtes nog even actueel als toen. Alleen draait het bij luchtvracht niet louter om het volume van de dozen zoals bij grondtransport, maar ook om het gewicht ervan.
De relatie tussen beiden wordt uitgedrukt in het volumegewicht (in kg). Deze is eenvoudig te berekenen door de formule: lengte x breedte x hoogte (in centimeters) / 6000. Weet je daarnaast het luchtvrachttarief per kg, dan kan je heel simpel de luchtvrachtkosten per doos berekenen.
Enig nadeel: in Ecuador of Colombia bestaat er helaas niet zoiets als een standaard doosmaat voor de bloemen. Om maar te zwijgen over een vast aantal takken per doos. Hier is het ieder voor zich en kiest iedere tuin zijn eigen manier. Dat maakt de berekening van je kostprijs dan ook lastig iedere keer.
Een eenvoudig voorbeeldje met rozen: een kweker heeft tussen de drie en vijf verschillende doosmaten, van klein en schattig tot maatje doodskist. Maar zijn buurman gebruikt weer net even andere dozen, waardoor je zo in een jungle van tientallen verschillende doosafmetingen terecht komt. Probeer daar bovendien maar eens een fatsoenlijke vliegtuigpallet van op te bouwen. Dat is puzzelwerk voor gevorderden!
In het verleden is er door de overkoepelende branche-organisaties wel eens getracht om tot standaardisatie van doosmaten te komen, maar dat is tot op heden nog altijd mislukt. Zo zie je maar weer, die VBN- verpakkingsstandaarden zijn al met al zo gek nog niet bedacht.
Victor van Dijk
Manager Zuid-Amerika FleuraMetz