Zo, nog een paar cijfertjes en handtekeningen. En dan kan het boekjaar 2014 definitief het archief in.
Toch altijd weer lekker hoor, als april op z’n eind loopt en de belastingaangifte afgerond is. Eén van de vaste onderdelen van de belastingaangifte hier, is de uitkering van 15% van de winst vóór belastingen aan het personeel. Onafhankelijk van of je nu veel of weinig verdient bij je werkgever, de winstuitkering is voor iedere medewerker gelijk. Hoe werkt het? 10% wordt direct over de medewerkers verdeeld. En de resterende 5% over het aantal ’cargas’. Elk (minderjarig) kind en geregistreerd partner telt voor één. Dus ben je getrouwd en heb je drie kinderen, dan heb je vier ’cargas’. Een vrijgezel heeft er geen, en dus ook geen recht op die resterende 5%. De truc is nu om 1) bij een knap winstgevend bedrijf te werken, 2) veel kinderen te hebben en 3) veel vrijgezelle collega’s te hebben. Met een beetje geluk ben je dan in een paar jaar miljonair!
En dat was nou precies het geval bij de olie-concerns en telecombedrijven. De mobiele telefoonaanbieders betaalden vorig jaar maar liefst € 120 miljoen aan winstpremie uit. Omgerekend betekende dat ruim € 25.000 premie voor elk van de 4.700 medewerkers. Je zult er koffiejuffrouw zijn! Niet slecht voor iemand met een bruto jaarsalaris van minder dan € 5.000. En wil je nu helemaal voor de hoofdprijs gaan, zorg dan dat ook je partner bij hetzelfde bedrijf werkt. Want dan vangt hij/zij dat bedrag namelijk ook nog eens! Banken, reisbureaus, makelaars. Ze spelen er handig op in. Boek nu uw vakantie. Reserveer nu een huis. Het zijn de typische reclamecampagnes van april.
Nu vond de regering die hoge winstdelingen ook wel wat te gek worden. En dus is er een nieuwe wet goedgekeurd, die de winstpremies van olie- en telecombedrijven heeft teruggebracht van 15% naar 3%. De resterende 12% gaat naar de staatskas. Protesten konden natuurlijk niet uitblijven en leuzes als ’discriminatie’ en ’blijf van onze beloning af’ waren het gevolg. Echter zonder succes allemaal. Ja, het sprookje is uit. Ze moesten eens weten hoe het in Nederland is. Daar krijg je helemaal niks!
Victor van Dijk, vestigingsmanager Zuid-Amerika FleuraMetz