Afrekenplicht

In Ontario zijn we lid van de coöperatieve veiling OFG (Ontario Flower Growers).

We brengen 20% van ons product naar de veiling. We hebben geen veilplicht en ook geen afrekenplicht. De overige 80% van ons product wordt rechtstreeks verkocht aan de groothandel.

De betalingsmoraal van deze klanten is erg verschillend. De beste klant betaalt na drie weken de rekening automatisch via de bank. Ik hoef alleen nog maar na te kijken of geen rekeningen gemist zijn. Als dat wel zo is stuur ik opnieuw een e-mail en hopelijk wordt die dan bij de volgende betaling gevoegd.

De meeste andere klanten betalen na zeven tot negen weken met een cheque. Die cheque moet ik dan naar de bank brengen (tegenwoordig kan dat door middel van een app via een foto van beide zijden van de cheque). Ook nu moet ik van elke klant zorgvuldig nagaan of alle rekeningen betaald zijn.

Dan zijn er ook enkele klanten die niet zo regelmatig hun cheque opsturen. Na twee maanden ga ik hen opnieuw een rekening sturen met het verzoek om te betalen. Hopelijk heb ik dan na drie maanden mijn cheque in huis. Anders volgt een telefoongesprek. Tevens zijn er in de afgelopen vijftien jaar verschillende klanten op de fles gegaan. Naar die centen konden we fluiten.

Toen we nog veilden in Nederland hebben we serieus overwogen om alles rechtstreeks te verkopen om kosten te besparen. Na het inwinnen van informatie bij een incassobureau bleek dat we voor het incasseren van niet-betaalde rekeningen 5% zouden gaan betalen, met daarbij natuurlijk een hoop gedoe van rekeningenadministratie en nalopen van klanten.

Het was toen al duidelijk dat niemand de administratie zo zorgvuldig en effectief uitvoert als de coöperatie. Ook onze Canadese coöperatie staat bekend als de afnemer die elke drie weken rechtstreeks via de bank betaalt. Als we een afrekenplicht hadden zou ik er niet over twijfelen en direct tekenen. Want geen verlies is zo groot als een onbetaalde rekening.

Angelle van Kleef is plantenteler in Ontario