Leveringscondities

„Weet u dat uw organisatie de enige is die durft te weigeren om een dergelijk leverancierscontract te tekenen, meneer van Kruijssen?” Onze advocaat zei dit op een toon dat ik de indruk kreeg dat hij dit ons verweet. ,,U bent het toch wel volledig met ons eens?”, vroeg ik hem dan ook ter controle. „Natuurlijk ben ik het met u eens. Ik geef alleen maar aan dat dit uniek is.”

Onze coöperatie Veiling Holambra heeft een aantal winkelketens als boxhouder in het gebouw. Deze ketens kopen rechtstreeks in, veelal ondersteund door een groothandelaar als serviceprovider. Facturering gaat rechtstreeks van de coöperatie naar de winkelketen. Voordat de winkelketen klant wordt, tekent deze een inschrijfformulier, ontvangt de interne regels en onze statuten.

Een aantal grote ketens wil dat de coöperatie een ’contrato de fornecedor’ tekent, oftewel een leverancierscontract. In dit contract staan condities die voordelig zijn voor de klant: bijvoorbeeld betalingscondities, kostentoerekeningen bij promoties en zelfs bij verbeteringen op de winkelvloer. ,,Zodra u tekent bent u in de handen van de winkelketen hoor.” Onze advocaat klonk opeens fermer en vastberaden. ,,Maakt u zich maar geen zorgen, we tekenen niet.”

Na maanden gesteggel met e-mails heen en weer vernamen we onlangs dat de betreffende winkelketen toch op onze condities wil intreden als klant. Een vier man sterke delegatie van de keten (het waren overigens vier dames) kwam bij ons op bezoek om de laatste details te bespreken. Een van de vier was hun advocate en vroeg ons of we dan toch nog wel een ’letter of intense’ wilde opstellen dat er bij ons geen slavenarbeid plaatsvond. Nou daar hadden we geen bezwaar tegen. Hiermee sloten we een slepende discussie af en kunnen we een nieuwe klant verwelkomen!

Het leert ons wederom hoe sterk en uniek onze marktpositie is. We kunnen blijven opereren onder onze vertrouwde condities. Alle bemiddelingscontracten worden netjes maximaal na 15 dagen betaald en de kweker vangt gegarandeerd elke week op de levering volgend op vrijdag zijn geld. Elke klant heeft gelijke condities en elk lid heeft gelijke kansen!

De leden van Veiling Holambra leveren graag aan deze ketens. Zij zorgen er mede voor dat de markt elk jaar nog flink doorgroeit ondanks de verslechterde economische omstandigheden. In 2015 staat Veiling Holambra op de grote internationale beurs voor leveranciers aan supermarktketens, de APAS in São Paulo. Doel is het versterken van de relaties met de bestaande klanten en nieuwe klanten aan te trekken. We gaan onze best doen om deze ketens in te schrijven en een goede service te kunnen bieden. Aanpassen van onze regels aan de wensen van de tijd en wensen van klanten is altijd mogelijk, maar gelukkig wel vanuit onze kracht en sterke marktpositie.

André van Kruijssen