Opdringkassa’s

’Pomp 2? Dat is € 80,42. Wilt u er misschien nog een Mars of een Twix bij?’

’Nee, dank je.’
’Iets fris dan? Coca Cola?’
’Nee, ik ben bijna thuis.’
’Wat snoep voor de kinderen misschien?’
’NEEEE!!!!!’

Het schijnt regelmatig te gebeuren. Aan de pomp. Of gewoon bij Albert Heijn in het dorp. Caissières die super gedienstig zijn. Ze zijn ervoor opgeleid om klanten net wat extra mee te laten nemen. Want die goedkope benzine of die aanbieding van luiers is slechts een lokkertje. Als je maar eenmaal binnen bent. Dan zullen ze je krijgen.

Ik moet er wel om lachen. Slim toch? Van die mannen die met een boodschappenbriefje van hun vrouw op pad gaan en dan met iets totaal anders thuiskomen. Genieten! Je hoeft van mij op tv geen films, sport of DWDD uit te zenden hoor. Een uur lang reclames van de Jumbo en mijn dag is goed. Wat een komiek, die Frank Lammers.

En zo zijn er nog wel meer. De reclame van McDonald’s met de Kerstman. Twee rendieren die buiten in de kou staan te vernikkelen terwijl hun baas zich binnen tegoed doet. ‘Garnaaltje, nog een garnaaltje… Sjongejonge… Ja hoor, ook nog een McFlurry voor meneer de superster.’ ‘Zo jongens, we kunnen er weer tegenaan!’ Haha!

Maar het gekke is dat ik altijd denk dat ik er niet gevoelig voor ben. Voor die reclames bedoel ik. Ga ik naar Telfort omdat die ex-miljonair het zo leuk doet? Naar de Jumbo voor Frank? Naar McDonald’s vanwege die rendieren? Welnee. En toch zweert iedereen bij reclamebudgetten. Wat zou dat nou zijn? Zijn andere mensen anders?

Het is wel te hopen. Want de sierteelt moet ook die kant op. Onze bloemen en planten moeten meer te zien zijn. Op tv, in de krant, bladen, noem maar op. Want naamsbekendheid doet verkopen. Tenminste, dat vertellen de mensen die ervoor hebben doorgeleerd. En dus moeten we geld uittrekken voor promotie. En niet te weinig.

Oja, en we moeten in de leer bij grote bedrijven als Coca Cola en Heineken. Over hoe je jezelf positioneert in de markt. Of je zeg maar op ooghoogte in het schap staat of dat je op je knieën moet. Dichtbij de kassa of naast de toiletten.

‘Een boeketje bloemen dan, voor uw vrouw?’
‘Wat zeg je? Nou-ou… Ja, doe maar, goed idee!’

Droom maar lekker verder.