Plantarium kiest nieuwe koers

De internationale vakbeurs voor de boomkwekerij Plantarium wordt volgend jaar onder één dak gehouden met de Najaarsbeurs van Groen-Direkt. Het is de meest in het oog springende verandering binnen de koerswijziging die de vakbeurs na ruggespraak met deelnemers en oud-deelnemers doorvoert. Betrokkenen bij de beurs zijn woensdag 15 november met een brief van beursvoorzitter Jan Willem Griep op de hoogte gesteld van de nieuwe plannen.

Na de vakbeurs afgelopen augustus is deelnemers hun mening gevraagd over de afgelopen beurs en zijn er vragen gesteld over de gewenste koers voor de toekomst. Daaruit kwam, zo meldt de beursorganisatie, als belangrijkste opmerking dat Groen-Direkt en Plantarium het beste onder één dak kunnen worden gehouden. Dat gaat in 2018 worden uitgevoerd. Met de eigenaar van de hallen die direct grenzen aan het bedrijfspand van Groen-Direkt (voormalig Baas Plantenservice) is overeenstemming bereikt dat Plantarium daar een plaats kan krijgen. Zo ontstaat in feite één beurs met één ingang (zie afbeelding).

Naar drie dagen

Een tweede belangrijke wijziging is dat de vakbeurs ’terug naar de basis’ wil. Onderdeel daarin is dat het aantal beursdagen wordt teruggebracht naar drie; in 2018 van 22 tot en met 24 augustus. De zaterdag valt af, en daarmee ook de dag waar de consument de beurs mag bezoeken.

Plantarium gaat deelnemers drie keuzes bieden voor wat betreft standplaats. Er komt een kwekersplein, een variant met standaard standbouw en een variant waar vrije standbouw mogelijk is. De vakbeurs blijft ook plaats bieden aan toeleveranciers.

Keuringen door het jaar proberen

Plantarium wordt vaak in één adem genoemd met noviteiten. Door het tijdsgebonden karakter van keuren op Plantarium in augustus, komen maar een deel van alle gewassen tot hoge scores. Door in februari (voorjaar), juni (zomer) en augustus (najaar) keuringen te houden (alleen voor houtige gewassen en vasteplanten) kunnen méér gewassen profiteren van de merknaam Plantarium. Samen met de KVBC worden de mogelijkheden bekeken.

Identiteit

Groen-Direkt en Plantarium komen dan wel onder één dak, maar behouden elk hun eigen identiteit waarbij Groen-Direkt zich vooral richt op de directe verkoop en Plantarium focust op inspiratie en innovatie; met uiteraard volop aandacht voor de noviteiten in het sortiment. Die aandacht wordt mogelijk uitgebreid met een speciale beurs in juni – in dezelfde periode als de FlowerTrials – waar veredelaars en kwekers hun noviteiten kunnen laten zien. Deze activiteit staat nog in de kinderschoenen en wordt door Plantarium opgezet in samenwerking met de KVBC en het Greenport Business Center (onderdeel van Greenport Boskoop).

 

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties