Bijna 80% van de consumenten verlaat tevreden een bloemenwinkel, blijkt uit reviews van bloemisterijen onderzocht door Telefoonboek.nl onderzocht. Dit meldt VBW op haar website. De positieve beoordeling van de Nederlandse bloemist blijkt ook uit het cijfer dat de bloemisten krijgen, namelijk een 8,1.
Het grootste gedeelte van de reviews (78,2 %) over bloemisten in Nederland is positief. Wat veruit het vaakst wordt genoemd (218 keer) in de reviews, is dat de bloemisten goede service leveren aan klanten. Daarnaast zijn veel klanten (191) tevreden over de vriendelijkheid van het personeel van de bloemenwinkels. Een voor de hand liggende veel genoemde opmerking (184 keer) is dat de bloemen, boeketten of planten zo mooi zijn. Ook noemenswaardig is dat er 162 keer gecomplimenteerd werd op de goede kwaliteit van de bloemen.
Een veel kleiner deel van de reviews (21,8%) over bloemisten in Nederland is negatief, namelijk 237 reviews. Een aantal klachten komen herhaaldelijk voor. Klanten klagen het vaakst over de kwaliteit van de producten die de bloemenwinkels aanbieden, namelijk 73 keer. Ten tweede werd er vaak genoemd (62 keer) dat de service die de bloemisterijen leveren soms niet goed is. Klanten specificeerden bijvoorbeeld dat wanneer een boeket snel oud geworden was, de bloemist niet bereid was om een nieuw boeket te geven. Ook werd er 59 keer ontevredenheid geuit over de onvriendelijkheid van het personeel van de bloemenwinkel.
onvriendelijkheid ervaart niet alleen de klant ! als baas heb je voortaan een zielig hoopje ellende met die jeugd die zogenaamd vol passie van de bloemen zitten pffffffffffffff telefoon kennen ze wel ,.de rest is bijzaak , geld ook voor de zogenaamde vakscholen in het bloemenvak pffffffffffffffff luiheid is troef nee er is weinig meer aan