Groenplatform 247Green.nl en NL Greenlabel lanceren binnenkort een nieuwe campagne: Dat Kan Groener. De initiatiefnemers willen het bewustzijn vergroten dat het najaar een goed moment is om met groen aan de slag te gaan.
Boegbeelden van de campagne zijn Nederlandse tv-tuinman Lodewijk Hoekstra en zijn Vlaamse collega Angelo Dorny. Beiden hebben als missie vergroening te stimuleren en ervoor te zorgen dat meer mensen in Nederland en België kunnen genieten van een groene omgeving.
Najaar als groenmoment
Er is bewust gekozen om de campagne in de maanden oktober-november te organiseren, omdat dan het beste moment is om een (buurt)tuin aan te leggen en bollen, bomen en struiken te planten.
Het najaar is als tuinmoment steeds meer op de achtergrond geraakt, mede omdat veel tuincentra na de zomer direct overschakelen naar kerstartikelen. De campagne moet de bewustwording vergroten dat het najaar hét moment is om de juiste voorbereidingen te treffen voor een snelle groei en bloei in het voorjaar.
Lelijkste plek
De campagneperiode start op 18 oktober en loopt tot 30 november. Via de campagnewebsite www.datkangroener.nl kunnen Nederlanders en Belgen een foto uploaden van een plek uit hun buurt waarvan zij zeggen: ‘Dat kan groener!’ Daarbij worden deelnemers via social media uitgedaagd zoveel mogelijk stemmen te verzamelen.
De inzendingen met de meeste stemmen zullen door een jury worden beoordeeld en de plek van de uiteindelijke winnaar verdient de twijfelachtige titel ‘Lelijkste plek van Nederland en België’. Een professioneel team van NL Greenlabel zal deze plek samen met de buurtbewoners aanpakken en transformeren tot een mooie groene oase.
Bron: Tuin en Landschap