Voor het derde jaar op rij gaan anthuriumtelers en -veredelaars een ’prachtig bedrag’ doneren aan de Hartstichting. Dit zegt anthuriumambassadrice Claudia Broch na afloop van de actie in september. „Misschien overtreffen we de €26.000 van 2015.”
Bloementelers van anthurium doen voor het eerst mee met het initatief om in september geld bijeen te brengen voor de Hartstichting. Enkele telers maakten zelfs speciale ‘hartstichtingboeketjes’. De bloementelers betalen gezamenlijk een bedrag, afkomstig uit hun promotiebudget. Potplantentelers kunnen met etiketten bekend maken dat ze meedoen aan de actie voor de Hartstichting. Per verkochte plant word 5 cent afgedragen. Binnenkort wordt bekend hoeveel de bijdrage van de telers precies is. De promotie van pot- en snijanthurium is sinds 2016 samengevoegd en Claudia Broch is aangesteld als ambassadrice.
Zowel in Nederland als in Duitsland zijn tevens activiteiten uitgevoerd om het donatiebedrag voor de Hartstichting te verhogen. Zo is in het Hagaziekenhuis een reusachtig hart van duizenden rode anthuriums gemaakt. Iedereen die ter plekke een donatie deed, kreeg als dank een gratis anthuriumboeketje of kamerplant mee. Deze actie heeft in één dag bijna €2.500 opgeleverd voor de Nederlandse Hartstichting. In Duitsland is er tijdens een actie op de Tag Des Gartens in Keulen € 1.500 euro opgehaald.
De Nederlandse en Duitse Hartstichting zijn nauw betrokken bij de campagne; vrijwilligers en medewerkers bieden hulp tijdens de donatie-acties. Online was er onder andere een Facebook-winactie die ook via de beschikbare platformen van de Hartstichting is verspreid. “Deze fijne samenwerking met de Hartstichting heeft eraan meegeholpen dat de campagne ook dit jaar weer een groot succes was. Ik verwacht dat we de €26.000 van vorig jaar gaan halen, misschien wel meer”, aldus Broch. De nog nader te bepalen promotiewaarde van de actie voor anthurium zal mede bepalen hoeveel geld er uiteindelijk richting de Hartstichting zal gaan. Op 3 november 2016 om 11.30 zal de cheque-overhandiging in het Royal FloraHolland House plaatsvinden tijdens de Trade Fair te Aalsmeer. De ‘planten en bloemen met een hart’ waren onder meer verkrijgbaar bij Groenrijk, Overvecht, Albert Heijn, Ranzijn, Dekamarkt, Edeka, Feneberg en Real.