Uit onderzoek van FloraHolland blijkt dat 49% van de Duitse consumenten tevreden is over de laatste aankoop van rozen. In andere landen is circa driekwart van de consumenten over het product tevreden.
FloraHolland heeft eind 2015 een onderzoek gehouden onder consumenten in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk over het imago en koopgedrag van rozen. In totaal werkten er 4740 consumenten mee.
In het onderzoek is de tevredenheid en loyaliteit ten opzichte van de roos gemeten. Duitsers zijn het minst tevreden. 49% van de consumenten zegt blij te zijn over de laatste rozenaankoop. In andere landen is driekwart tevreden over de laatste rozenaankoop. Een directe verklaring voor de onvrede is er niet, daar is volgens de veiling aanvullend onderzoek voor nodig.
In alle landen blijkt dat bloemen vooral een impulsaankoop zijn. Met name in Duitsland en Nederland worden bloemen vaak spontaan gekocht en dan met name om weg te geven. Rozen worden minder vaak voor eigen gebruik gekocht vanwege de prijs of omdat de bloemen niet lang genoeg staan. Vooral Duitse en Franse consumenten geven aan dat bloemen lang houdbaar moeten zijn.