Inspectie SZW heeft aangegeven dat het stapelen van opgebouwde Deense karren niet meer is toegestaan. Dit stapelen zou nu met name gebeuren bij acties richting grote retailers. Leveranciers van deze retailers maken zich nu zorgen over een mogelijke verhoging van logistieke kosten.
De namen van Aldi, Lidl en Coop worden genoemd als retailers die gebruik maken van opgebouwde gestapelde Deense karren. Zij zouden van mening zijn dat op een héle Deense kar te veel planten staan om op de winkelvloer te zetten. Een oplossing vinden zij in het gebruik van halve of eenderde Deense karren. In de praktijk zouden hiervoor palen worden gebruikt van 75 cm (eenderde Deense kar) of 115 cm (halve Deense kar). Bij het gebruik van palen van 75 cm kan een gestapelde Deense kar worden gemaakt die bestaat uit drie combinaties van een onderstel met daarop stangen van 75 cm. Bij het gebruik van palen van 115 cm kunnen twee lagen worden gemaakt. Het gebruik van platen is in beide gevallen veelal niet nodig. Container Centralen Europe benadrukt dat zij alleen palen van 180 cm in omloop brengt en dat palen van kortere lengte geen product van Container Centralen Europe is.
„Wij gebruiken ze volop”, zegt een handelaar die niet met naam wil reageren. „Als dit niet meer mag moeten we in gesprek met onze klanten over een oplossing. De kosten van transport van halve Deense karren is vanzelfsprekend duurder dan wanneer twee halve Deense karren gestapeld worden vervoerd. Het zoeken naar een oplossing klinkt als een behoorlijke uitdaging.”
Een kweker in Boskoop zegt al 25 jaar met halve of eenderde Deense karren te werken. „Het heeft natuurlijk een bepaald risico en er gebeurd wel eens een klein ongelukje, maar het zou absurd zijn als dit niet meer mag. Als er twee kinderen aan een supermarktkarretje gaan hangen valt deze ook om.”
Volgens Barto Cleton, commercieel directeur van Container Centralen Europe zijn CC-karren niet gemaakt om te stapelen. Dat is ook de reden dat Container Centralen Europe geen stangen van 75 cm of 115 cm in omloop brengt. „Veiligheid gaat boven alles”. De losse onderstellen zijn volgens hem wel gemaakt om te stapelen. Dit laatste is ook geen onderwerp van discussie en is gewoon toegestaan.
Volgens de inspectiedienst zijn Deense karren niet ontworpen om te worden gestapeld.