Volgens de wet mogen glastuinders niet werken met buisrailwagens die automatisch rijden. Alternatieven geven echter te veel fysieke belastingen, zodat LTO Glaskracht Nederland pleit voor gedoogsteun voor de ’oude’ buisrailwagens totdat betere buisrailwagens op de markt verschijnen.
Het overgrote deel van de buisrailwagens in de glastuinbouw werd tot voor kort in de praktijk vooral in de rem-functie gebruikt. De wagen gaat dan automatisch rijden zodra de rem eraf gehaald wordt. Begin 2016 zijn vanuit de Inspectie SZW de buisrailfabrikanten verplicht de gas/remfunctie van buisrailwagens aan te passen omwille van de veiligheid.
Voetschakelaar
Veel telers hebben hun buisrailwagen aangepast en werken nu met een voetschakelaar om vooruit te komen. Verscheidene geven echter aan dat medewerkers last krijgen van het continu ingedrukt houden van de voetschakelaar. Er is immers sprake van een statische belasting gedurende de gehele werkdag. Inmiddels zijn er ook al mensen door deze klachten uitgevallen.
Aan de bel getrokken
De signalen die de ondernemers hebben afgegeven zijn voor LTO Glaskracht al in december 2016 aanleiding geweest de buisrailfabrikanten aan te schrijven en contact te leggen met de Inspectie SZW. Met weinig resultaat tot dusver.
LTO Glaskracht plet daarom bij de Inspectie SZW en/of het Ministerie van SZW voor gedoogsteun van de buisrailwagens met een zogenoemde gas/remfunctie totdat er een oplossing is. „Het kan namelijk toch niet zo zijn dat er verzuim ontstaat terwijl de oorspronkelijke situatie bij ons weten niet tot problemen heeft geleid. Dit laatste vragen we uiteraard nog bij de Inspectie SZW na”, zegt Peter Loef, beleidsspecialist arbeid.