De telers en veredelaars van kalanchoë presenteren zich sinds kort via een vernieuwde site, die helemaal vanuit de behoefte van de eindconsument is ontwikkeld.
Verzorgingstips in het Duits en Nederlands en inspirerend beeldmateriaal zijn prominente onderdelen van de website, want dat is wat consumenten volgens de productgroep en hun marketingbureau – Sense marketing & more – het meeste zoeken als ze een plantenwebsite bezoeken. December 2015 hebben zij in de concept testwinkel Voorkeur de consument gevraagd naar de gewenste communicatie voor en over kalanchoë. Net als voor de meeste andere bloemen en planten blijkt een consument een productspecifieke website pas te bezoeken nadat zij het product hebben gekocht. Vaak om de verzorging na te zoeken en voor inspiratie over het gebruik van de plant. Een veel kleinere groep consumenten gaat echt de diepte in en wil alles weten over de teler, veredelaar en over soorten en kleuren.
Responsive
De website is ‘responsive’, dus geschikt voor zowel PC, laptop, tablet als mobiel. En hij is gekoppeld met de social media. Op www.kalanchoe.nl staan prominent alle merken en productlabels van de deelnemende kwekers, zodat de consument deze van de verpakking van de gekochte plant kan herkennen en desgewenst ook meteen naar de bijbehorende site kan. De consumentest in december leerde tevens dat kalanchoë vooral wordt gewaardeerd als makkelijke en kleurrijke plant, die jaarrond verkrijgbaar is in een breed palet aan soorten, kleuren en potmaten.
Met de vernieuwde website willen de betrokken partijen zo optimaal mogelijk verbinding leggen tussen collectieve promotie en verkoop. De collectieve promotiecampagne ‘Altijd Kalanchoë’ is een initiatief van de veredelaars en de kwekers die lid zijn van Royal FloraHolland. Royal FloraHolland faciliteert deze groep, LTO Glaskracht Nederland organiseert en verzorgt het secretariaat en Sense marketing & more is verantwoordelijk voor de positionering en de campagne.