Van 30 augustus tot en met 1 september is er een marktverkenningsreis in Polen. Het driedaagse bezoek overlapt een dag met de beurzen Green is Life en Flower Expo Poland.
Op het programma staat een bezoek aan een importerende groothandel, tuincentrum, supermarkt, bouwmarkt, bloemist en straatverkoper. Vertegenwoordigers van deze afzetkanalen zullen toelichting geven op hun bedrijf, inkoop en afzet. In het programma is een ontmoeting met Landbouwraad Martijn Homan opgenomen.
De eerste dag van de marktverkenning is de laatste dag van de beurs Green is Life, waar ook Flower Expo Poland deel van uitmaakt. De martkverkenningsreis wordt georganiseerd door Sense marketing & more.
Polen heeft de snelst groeiende economie van de EU en het inkomen per hoofd van de bevolking zal naar verwachting blijven stijgen. Polen kunnen steeds vaker in hun basisbehoeften voorzien en hebben vervolgens meer geld te besteden aan interieurdecoratie. Zij hebben steeds meer behoefte aan jaarrond groen en kleur in huis en niet in de tuin. De omslag naar meer aandacht voor het interieur in combinatie met groen heeft in ontwikkelde landen plaatsgevonden rond het inkomensniveau waarop de Polen zich nu begeven.
De Nederlandse bloemen- en plantenexport is in 2014 en 2015 gegroeid met meer dan 23% tot een waarde van € 176 miljoen. De exportwaarde van potplanten steeg naar € 67 miljoen in 2015. De Nederlandse export van planten naar Polen is nu bijna tweemaal zo hoog als van die op Rusland. Een groei die naar verwachting de komende jaren door zal zetten.
In 2015 bezochten ruim 16.000 bezoekers (waarvan 6.500 professionals) de buitengroenbeurs Green is Life met 260 exposanten. Flower Expo Poland wordt in een aparte hal georganiseerd.