Deze zomer voert Plantion enkele verbeteringen door in Plantion Digitale Marktplaats (PDM). Later in het jaar volgt een volledig nieuwe versie. De in mei 2016 geïntroduceerde digitale marktplaats maakt in 2017 een flinke groei door. Steeds meer bloemisten, tuincentra en groothandelsbedrijven benutten de mogelijkheid om via het online platform producten in te kopen van inmiddels meer dan vijftig aanvoerders.
Zowel de gemiddelde maandomzet als het gemiddeld aantal transacties via PDM is in de eerste vijf maanden van 2017 verviervoudigd ten opzichte van 2016. Tot en met 2 juni werd €400.000,- omgezet via PDM, vorig jaar was dat in dezelfde periode €100.000,-.
PDM biedt klanten de mogelijkheid om naast ‘fysiek’ bij klok, groencentrum en bemiddeling ook digitaal bij Plantion in te kopen. Op het online platform bieden kwekers een uitgebreider assortiment aan dan op de klok mogelijk is, met naast gangbare soorten ook veel nicheproducten. Er kan op elk moment besteld worden.
Met het digitale kanaal wil Plantion ook klanten in Duitsland en België bedienen. Plantion ziet in PDM geen vervanging van de fysieke marktplaats; deze blijft belangrijk voor kopers die de producten graag eerst willen ‘zien, ruiken en voelen’ en die het persoonlijk contact met medewerkers en collega-bloemisten op prijs stellen.
De afgelopen maanden heeft Plantion er veel aan gedaan om PDM onder de aandacht van kwekers en kopers te brengen. Zo werden er rond Kerstmis en Pasen acties gelanceerd op Facebook en Instagram waarbij bloemisten iets konden winnen (kerstbrood, 50 euro shoptegoed) bij een aankoop via PDM. Ook organiseert Plantion elke maand Meeting Points waarop kwekers producten presenteren en uitleg wordt gegeven over PDM.