Delhaize komt als eerste met BON-concept

In vijftig Delhaize winkels is vanaf vandaag het eerste concept van Benefits of Nature (BON) verkrijgbaar onder het label Cl’Air. De Belgische supermarktketen heeft hiermee een primeur; in Nederland is het BON-concept nog niet verkrijgbaar. Daar wordt echter hard aan gewerkt, meldt de organisatie.

In een speciale verpakking en display worden zes verschillende groene planten van VDE Plant aangeboden. Van alle onderdelen is door BON nauwkeurig berekend hoe zij scoren op het gebied van duurzaamheid (footprint): van plant tot pot en van aquapad tot tray.

Henri Potze, founder van stichting Benefits of Nature, geeft aan dat andere Europese retailers inmiddels interesse hebben getoond. „Ook vanuit Nederland zal worden gekeken naar de resultaten in België. Maar we willen niet in zeven sloten tegelijk springen en ons nu eerst op deze pilot focussen. Vervolgens zullen we de resultaten uitgebreid evalueren om het vervolgens stap voor stap verder uit te kunnen bouwen.”

Verschillende Founding Fathers en partners zijn nadrukkelijk bij deze pilot betrokken. VDE Plant levert de planten, Floramedia heeft de tray ontworpen, Desch Plantpak is verantwoordelijk voor de biologisch afbreekbare potten, Chrysal levert de aquapad, FlowerWatch zal de koelketen controleren en analyseren.