In het najaar komt er een Dutch Garden in Disneyland Parijs. 3000m2 met bloemen en planten uit Nederland. Door de koppeling met Grootouderdag moet de verkoop van bloemen en planten in het najaar een stimulans krijgen.
In het eerste helft van het jaar zijn er Valentijnsdag, Vrouwendag en de Moederdagen die de prijsvorming voor bloemen en planten een positieve impuls geven. In het najaar is er 1 november. Maar in aanloop naar die dag loopt het tegenwoordig minder storm op bloemen en planten ervaart Jan de Boer. „De Spanjaarden en Italianen lopen minder hard naar het graf.”
De directeur van exporteur Barendsen is namens Blooming Breeders betrokken bij een initiatief om een Dutch Garden aan te leggen in Disneyland Parijs. Blooming Breeders, een club van met name veredelaars heeft het voortouw genomen, omdat de consument voor veredelaars van enorm belang is. Als er geen afzet is dan hoeven veredelaars geen nieuwe planten te maken”, zegt de Boer.
Daarbij heeft Blooming Breeders de samenwerking gezocht met Charles Lansdorp die al jaren probeert om Grootouderdag (2 oktober) buiten Italië op de kaart te zetten. Grootouderdag zou de feestdag kunnen zijn die de bloemen en plantenprijzen omhoogdrijven in september.
Bij Grootouderdag gaat het om verbinden van generaties, meer specifiek het verbinden van grootouders en kleinkinderen. Een thema dat ook Disneyland aanspreekt, zegt de Boer. „Disney had ooit de droom om grootouders en kleinkinderen te verbinden. Als wij een beetje herrie maken met bloemen en planten in hun attractiepark dan willen zij Grootouderdag wel pluggen, verzekert De Boer. En niet alleen in Frankrijk, maar ook daarbuiten. „Hun mediapower is sterker dan die van ons.”
De Boer signaleert dat Disneyland op zoek is naar meerwaarde. „Crossings zijn tegenwoordig heel actueel. Iedereen verkoopt tegenwoordig alles. Ik zou het fijn vinden als we op deze manier in de tweede helft van het jaar vraag kunnen creëren naar bloemen en planten.”
De samenwerking tussen Disneyland en de sierteelt moet Disney meer bezoekers opleveren. Doel van de sierteelt is om meer vraag naar bloemen en planten te creëren voor 2 oktober. De locatie, de omvang van de 3.000 m2 grote tuin en het ontwerp moeten de aandacht van miljoenen bezoekers trekken.
Blooming Breeders wil ook de samenwerking zoeken met andere Nederlandse sectoren. Ook om de promotie van bloemen niet voorop te stellen in de Dutch Garden-project. De Boer noemt grote bedrijven die ook belangen hebben in Frankrijk. „Zij willen ook warmte en persoonlijkheid uitstralen en dat kan met bloemen.” De bedoeling is dat de tuin gefinancierd wordt door 25 bedrijven uit de sierteelt en 25 bedrijven van daarbuiten.
De 25 bedrijven van buiten de sierteelt liggen op het bordje van de Nederlandse ambassade in Parijs. De Boer: „Frankrijk is heel belangrijk voor de Nederlandse economie. Er zitten daar grote Nederlandse krachten en die willen we op een lijn krijgen.”
Ondertussen staat het Ministerie van Economische Zaken achter het plan voor de bloementuin. Zij vindt de Dutch Garden belangrijk voor de sierteelt en andere sectoren. De eerste tuin, de proeftuin, gaat er komen. Dat gaat geen problemen opleveren, verzekert de Boer. „Maar het ambitieniveau ligt hoog, we willen de tuin vijf jaar lang vasthouden. Dan kun je goed beoordelen of het werkt.”