In de afgelopen maanden heeft FloraHolland diverse initiatieven opgestart die zorgen voor inzicht in het gedrag van de jonge consument. Het blijkt dat bloemen en planten bij deze doelgroep niet ’top of mind’ zitten.
Tijdens de FloraHolland Trade Fair organiseerde FloraHolland een consumentencafé. Hierin gingen kwekers en klanten in gesprek met jonge consumenten. Uit de gesprekken blijkt dat bloemen en planten niet ’top of mind’ zitten bij jonge consumenten. Daarnaast stellen ze hoge eisen aan de cadeautjes die zij geven. Deze moeten functioneel en persoonlijk zijn én lang mee kunnen. En het cadeau moet iets zeggen over de gever of de ontvanger. Als laatste wordt de vergankelijkheid en het gemis aan een verhaal rondom bloemen en planten als negatief ervaren. Jongeren missen het onderscheidende element van deze producten.
FloraHolland gaat verder met het onderzoek en wil bekijken of de resultaten van het consumentencafé voor de hele generatie gelden. Dit onderzoek maakt deel uit van FloraHolland 2020. Het uiteindelijke doel is dat de vraag naar bloemen en planten 20% hoger komt te liggen.