‘Grenzen dicht’ desastreus voor transport en logistiek

‘Grenzen dicht’ zou een enorme impact hebben op de economie en het zou vooral de transport- en logistieksector fors raken. Het ‘ontSchengen’ zou de Nederlandse economie circa €9 miljard kosten. De transport- en logistieksector denkt daarvan de hoofdprijs te betalen, dat stelt TLN.

Het CPB berekende vorig jaar dat het hervatten van de grenscontroles in alle Schengenlanden een fors negatief effect gaat hebben op de economie. Ze leiden tot hogere kosten van het handelsverkeer en die resulteren in een afnemende handelsstroom. Dezelfde berekeningen lieten zien dat Nederland tot 2020 voor €9 miljard het schip in gaat. Dit komt neer op een daling van het Nederlandse bruto binnenlands product met 1,3%.

Voor de sector transport en logistiek zijn de kosten relatief fors. TLN-voorzitter Arthur van Dijk: ‘Het wachten voor de dichte grens duurt gemiddeld een uur, tegen een uurtarief van 70 euro. Over een heel jaar betekent dat voor de sector zo’n 700 tot 900 miljoen euro aan extra kosten. Alleen voor de grensovergangen in Nederland. Met de andere grenzen erbij kan dat flink oplopen.’

‘Wat het CPB nog niet had meegenomen in de berekening, is wat er zou gebeuren als alléén Nederland zijn grenzen sluit, zoals verschillende partijen bepleiten’, zegt Van Dijk. ‘Goederen die nu via Rotterdam binnenkomen, komen dan binnen via Hamburg, Antwerpen of Piraeus Europa in. Dat heeft mogelijk nog desastreuzere consequenties voor de Nederlandse economie en de sector transport en logistiek.’

‘Wat we van een volgend kabinet nodig hebben, is een businessplan hoe we de Nederlandse transport- en logistieksector weer laten scoren. De ‘grenzen dicht’-gedachte staat hier haaks op. Dit soort plannen zijn slecht voor ons land, voor onze sector en voor de werkgelegenheid. En bovendien zijn controles niet effectief als Nederland ruim 350 grensovergangen telt.’ Overigens hebben slechts twee politieke partijen in hun programma opgenomen dat de ‘grenzen dicht’ moeten: PVV en VNL.