„Als tweede tuinbouwexportland van de wereld had Nederland moeten schitteren op World Expo in Milaan, maar het gebeurde niet”, dat zei VGB-directeur Robert Roodenburg gisteren op BNR.
„In een half jaar tijd komen er 30 miljoen bezoekers op World Expo. We hebben het daar echt laten liggen. Grote en kleine concurrenten stonden daar wel met mooie inzendingen. Wij niet”, aldus Roodenburg. De World Expo begon op 1 mei en eindigt op 31 oktober.
Volgens de directeur kan de Nederlandse bloemen en plantensector Nederland meer aan marketing van bloemen en planten doen. „We doen er genoeg aan, maar het kan altijd beter. Ik denk dat we met zijn allen meer Holland-branding kunnen laten zien.”
Roodenburg wijt het gebrek aan marketing aan de afbreuk van de collectiviteit door het afschaffen van de productschappen. „De topsectoren hebben nu de lead. Wij moeten daar met zijn allen goede plannen indienen. De EU trekt ook meer geld uit voor promotie. Als Nederland moeten we zorgen dat we ook in die buidel tasten.”
Roodenburg zei verder blij te zijn met de handelsmissie naar China, volgende maand. „Alle lof voor de koning. Agro-food vormt een heel belangrijk onderdeel van de missie naar China.”