100 jaar bestaat Plantion dit jaar. Het predikaat ‘Royal’ kan ze op haar buik schrijven. Dit komt doordat aandeelhouder Royal FloraHolland zich reeds koninklijk mag noemen.
En dat betekent dat Plantion het Koninklijk niet mag voeren. Op IPM viert ze het eeuwfeest op bescheiden wijze. In de stand van Plantion in Essen wijst niet heel veel er op dat de veiling dit jaar 100 jaar bestaat. Bezoekers moesten het doen met bonbons, pennen en flesjes water. Een grote foto van de huidige mijnzaal overheerst. Later dit jaar volgen nog allerlei festiviteiten in verband met het eeuwfeest van de veiling die haar oorsprong vindt in Utrecht in 1917.
FloraHolland heeft als hoofdthema digitaal handelen en de mogelijkheden van duurzaamheid. In het House of Opportunities hebben negentien innovatieve producten een prominente plek gekregen.
Digitale handel is volgens FloraHolland de nieuwe standaard voor de nabije toekomst. De directe handel stijgt, de handel verschuift naar grote kwekers en grote klanten en de wereld in het algemeen is in hoog tempo aan het digitaliseren. De eerste stappen heeft de veiling al gezet met FloraMondo, het online handelsplatform van Royal FloraHolland. Op dit moment zijn meer dan 1.200 kwekers en ruim 750 klanten actief op het platform en zijn 150 webshops op FloraMondo aangesloten. Een volgende stap is de lancering van FloraMondo 2.0 in 2017.