Consumenten vragen bij tuincentra niet om planten die duurzaam gekweekt zijn. Dat geluid was te horen op woensdag tijdens de eerste Rond-De-Grote-Groene-Tafel-sessie op GrootGroenPlus.
Terwijl veel kwekers zoeken naar steeds duurzamere manieren van kweken, vragen consumenten bij tuin- of groencentra niet naar duurzaam gekweekte producten. De rapporten van Greenpeace lijken dan ook niet voor effect op het koopgedrag van consumenten te hebben gezorgd, aldus deelnemers aan de discussie.
Thema duurzaamheid leeft niet
Pierre de Mesmaeker van plantencentrum Inter-Arbo en Hendrik-Jan Verheijen van De Landerije Tuin & Dier krijgen van consumenten geen vragen over duurzaamheid en volgens hen leeft het thema duurzaamheid niet onder consumenten die planten willen kopen. Ook wordt volgens hen door consumenten niet gevraagd naar bio-potten.
Volgens teeltadviseur Dave van Beek, van Van Beek Agroadvies, zorgt duurzamer kweken, al dan niet onder druk van Greenpeace, wel voor een hogere kostprijs voor de kwekers.
Seizoensverlenging
Een ander thema dat werd aangeroerd was dat van planten die in het tuincentrum worden verkocht terwijl ze op een onnatuurlijk tijdstip bloeien om het seizoen te verlengen. „Het maakt mij niet uit wanneer planten bloeiend worden aangeboden”, zei Demesmaeker. „Consumenten kopen vooral Potentilla als deze bloeien. Als kwekers deze zowel vroeg als laat in het seizoen bloeiend kunnen aanbieden vind ik dat juist prima”.
Bron: De Boomkwekerij