VGB en VBW doen onderzoek naar de consument

VGB en VBW starten samen met TNO een onderzoek naar de verschillende typen consumenten, wat hun wensen zijn en hoe bloemisten en hun toeleveranciers op kunnen inspelen. Het onderzoek heet ‘Klant Inzicht, Keten Impact’.

VGB en VBW (Vereniging Bloemist Winkeliers) verwachten dat de veranderde behoeften van de consument aanpassingen bij zowel bloemisten als hun toeleveranciers vereisen. Ook technologische trends spelen hierin een rol. Daarom starten zij met TNO een onderzoek naar de verschillende typen consumenten.

TNO brengt, gebaseerd op veranderend koopgedrag binnen de kansrijke consumentensegmenten, de diverse voorkeurstypen bloemisten in 2020 in kaart, zogenoemde persona’s. Voor elke persona zich richtend op een specifiek segment van de consumentenmarkt en met een specifiek inkoopkanaal, wordt een businessmodel ontwikkeld.

TNO maakt daarbij gebruik van kennis die al bij de organisatie en in de sector aanwezig is, aangevuld met informatie uit gesprekken met partijen in de diverse kanalen. VGB zorgt voor betrokkenheid van binnenlandse groothandelaren.

Het complete overzicht van de persona’s en de daarbij behorende business modellen wordt aangeboden aan de leden van beide brancheorganisaties. Het onderzoek kent een cofinanciering door VGB, VBW en TNO. Onder andere komt er geld uit het resterende handelsfonds van het opgeheven Productschap Tuinbouw.