De Nederlandse exportomzet van bloemen en planten is op weg naar een record van € 5,7 miljard, een stijging van 3%. De VGB baseert dit op de resultaten van de Nederlandse groothandelaren tot en met november, verzameld door Floridata.
In 2017 verwachten exporteurs een vergelijkbare ontwikkeling, mits het vertrouwen van consumenten op peil blijft.
Tot en met november klom de plantenomzet met bijna 5% tot €2 miljard en de bloemenomzet met ruim 2% tot €3,3 miljard. Alleen in de eerste maand dit jaar daalde de exportwaarde, in alle andere maanden realiseerden de Nederlandse exporteurs een stijging.
Duitse markt groeit
De grootste markt Duitsland klom tot en met november met bijna 7% tot €1,5 miljard en tekent hiermee voor 60% van de totale groei van €165 miljoen. Het Verenigd Koninkrijk is met een daling van 4% het enige top-10 land dat krimpt. In het eerste kwartaal noteerde de Engelse markt nog een plusje van 1%, in het tweede kwartaal sloeg dat om in een achterstand van 1% en in het derde kwartaal werd een daling van 5,5% geïncasseerd. De koersdaling van het Britse pond sinds Brexit is hier debet aan.
’Groei blijft in stand’
CFO Harry Brockhoff van Dutch Flower Group. „Als de ingezette ontwikkeling van een groter vertrouwen van de consument in de economie aanhoudt, blijft de bescheiden en stabiele groei van het verbruik van bloemen en planten ook in stand. En dat hangt ook weer af van de politieke stabiliteit”, verwijst hij naar verkiezingen in 2017 in onder meer Frankrijk, Nederland en Duitsland.
Noord- en Zuid-Europa groeien
De meeste Europese afzetbestemmingen vertoonden in 2016 een groei. Rusland bleef de grootste verliezer en moest halverwege dit jaar in de top-10 plaatsmaken voor Denemarken. De Denen namen vooral meer planten af (+23% tot €54 miljoen), waardoor de totale exportwaarde naar dit Scandinavische land 12,5% pluste tot €115 miljoen tot en met november.
Zuid-Europese markten hebben ook weer een groei te pakken met nummer 14 Spanje als uitschieter. De plantenexport naar het schiereiland klom dit jaar met 10% tot €39 miljoen en de bloemenexport sprong met 17% tot €42 miljoen.