„We moeten als branche richting retailers zorgen voor meer transparantie qua middelengebruik. Het grote aantal keurmerken dat we nu kennen frustreert deze transparantie” aldus Henk Westerhof, voorzitter van Anthos.
Westerhof deelde zijn zorgen omtrent het in zijn ogen grote aantal keurmerken tijdens de nieuwjaarsreceptie van Anthos in Van der Valk Hotel Sassenheim op 15 december. De bijeenkomst stond in het teken van duurzaamheid.
„Onze afnemers kennen de verschillen niet tussen de verschillende keurmerken. Zij vragen ons wel om transparantie maar ik denk dat zij niet gebaat zijn bij de hoeveelheid keurmerken die er nu zijn. Ik denk dat deze hoeveelheid de transparantie juist frustreert.”
Kwetsbaar voor geluiden Greenpeace
Westerhof noemde de sierteeltbranche kwetsbaar voor geluiden zoals die de laatste jaren door onder andere Greenpeace naar buiten worden gebracht. „Wij moeten onze problemen zelf oplossen. Als we dat niet doen, kunnen onze afnemers onder druk van Greenpeace straks onmogelijke eisen qua middelengebruik stellen. In het ergste geval willen ze onze producten helemaal niet meer in het schap. Dat is een reële dreiging. Ik denk dat het qua retail al vijf over twaalf is, maar de druk op de institutionele markt neemt ook toe.”
Offensief
Westerhof vindt dat de branche een minder afwachtende houding moet aannemen dan nu gebeurt. „We moeten toe naar offensief handelen in plaats defensief. Oftewel nog veel meer de kracht van groen gaan benadrukken in plaats van ons door milieuorganisaties in de verdediging te laten drukken.”