Exportomzet bloemen en planten richting record van € 5,7 miljard

De Nederlandse exportomzet van bloemen en planten is op weg naar een record van € 5,7 miljard, een stijging van 3%. VGB baseert dit op de resultaten van de Nederlandse groothandelaren tot en met november, verzameld door Floridata. In 2017 verwachten exporteurs een vergelijkbare ontwikkeling, mits het vertrouwen van consumenten op peil blijft.

Tot en met november klom de bloemenomzet met ruim 2% en die van de planten bijna 5% tot € 3,3 respectievelijk € 2 miljard. Alleen in de eerste maand dit jaar daalde de exportwaarde, in alle andere maanden realiseerden de Nederlandse exporteurs een stijging. Dit blijkt uit de maandelijkse VGB-publicatie van de top-10 afzetbestemmingen van de door Floridata verzamelde exportstatistieken bij aangesloten exporteurs.

De grootste markt Duitsland klom tot en met november met bijna 7% tot € 1,5 miljard en tekent hiermee voor 60% van de totale groei van € 165 miljoen. Het Verenigd Koninkrijk is met een daling van 4% het enige top-10 land dat krimpt. In het eerste kwartaal noteerde de Engelse markt nog een plusje van 1%, in het tweede kwartaal sloeg dat om in een achterstand van 1% en in het derde kwartaal werd een daling van 5,5% geïncasseerd. De koersdaling van het Britse pond sinds Brexit is hier debet aan.

Trends zetten door
”Die trend zet volgend jaar door”, verwacht CFO Harry Brockhoff van Dutch Flower Group. ”En als de ingezette ontwikkeling van een groter vertrouwen van de consument in de economie aanhoudt, blijft de bescheiden en stabiele groei van het verbruik van bloemen en planten ook in stand. En dat hangt ook weer af van de politieke stabiliteit”, verwijst hij naar verkiezingen in 2017 in onder meer Frankrijk, Nederland en Duitsland.

Managing director Marius Dekker van DGI laat zich gelijkluidend uit. ”De gevolgen van Brexit, daar is nog niet veel over te zeggen. De lokale en regionale economieën zijn bepalend voor het sentiment en het verbruik van bloemen en planten.”

Verstoringen
In het bijna afgelopen jaar werd de internationale aanvoer in vooral de bloemenmarkt beïnvloed door El-Niño en andere weersinvloeden, maar in met name Afrika ook door politieke onrust.

”Heel belangrijk is dat het de handelsorganisatie Union Fleurs en de Keniaanse vertegenwoordigers van KFC is gelukt om de dreigende importheffing op bloemen te voorkomen. In combinatie met de gedaalde koers van het Brits Pond door Brexit zou dat extra negatief zijn uitgepakt”, blikken Brockhoff en Zandvliet terug.

Dekker benoemt de onduidelijkheid door de Amerikaanse presidentsverkiezingen een onzekerheid voor de internationale handel.

Noord- en Zuid-Europa
De meeste Europese afzetbestemmingen voor bloemen en planten via de Nederlandse groothandel vertoonden in 2016 een groei. Rusland bleef de grootste verliezer en moest halverwege dit jaar in de top-10 plaatsmaken voor Denemarken. De Denen namen vooral meer planten af (+23% tot € 54 miljoen), waardoor de totale exportwaarde naar dit Scandinavische land 12,5% pluste op € 115 miljoen tot en met november.

Zuid-Europese markten hebben ook weer een groei te pakken met nummer 14 Spanje als uitschieter. De plantenexport naar het schiereiland klom dit jaar met 10% tot € 39 miljoen en de bloemenexport sprong met 17% tot € 42 miljoen.

De totale exportwaarde in bloemen en planten eindigt tot en met november met +3,2% op € 5,3 miljard. ”Met nog een maand bij te boeken is een nieuwe mijlpaal van € 5,7 miljard realistisch”, verwacht VGB.