De Raad van State buigt zich dinsdag 13 december over het beroepschrift dat een groep natuur – en bewonersorganisaties in mei heeft ingediend tegen het Tracébesluit voor de Blankenburgtunnel. Over de nieuwe oeververbinding, die het Westland met de Rotterdamse haven moet verbinden, heeft verkeersminister Schultz in hun ogen te snel een besluit genomen.
Onder meer Natuurmonumenten, Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland en de Midden-Delfland Vereniging vinden dat Schultz onvoldoende heeft gekeken of er alternatieven voor de Blankenburgtunnel zijn. De € 1,2 miljard kostende tunnel tast volgens de organisaties de leefomgevingskwaliteit van omwonenden aan en beschadigt het landschap van Midden-Delfland.
De Blankenburgtunnel moet de files in de Beneluxtunnel verminderen, een idee dat volgens de natuur- en bewonersorganisaties is gebaseerd op tien jaar oude scenario’s die inmiddels zijn achterhaald. Het nut van de geplande zesbaansweg is volgens onderzoek door CE Delft vele malen kleiner dan het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) stelt. Moet de weg er toch komen, dan is volledige ondertunneling volgens de organisaties een beter alternatief.
Laatste mogelijkheid
Het beroep bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State is de laatste mogelijkheid om bezwaar tegen de tunnel te maken. De organisaties rekenen erop dat het rechtscollege zal besluiten dat de Blankenburgtunnel niet mag worden aangelegd. Naar verwachting doet de Raad van State enkele maanden na de zitting uitspraak.