Retailers betalen komend broeiseizoen voor een tulp enkele tienden van een cent minder dan vorig seizoen. Veiling FloraHolland trekt die conclusie op basis van signalen uit de voorverkoop.
Grote retailers betaalden volgens productmanager Jaap Houwer van FloraHolland in de vroege voorverkoop soms een halve cent per steel minder dan afgelopen seizoen. Inmiddels is dat verschil hooguit 2 tot 3 tiende van een cent. „Soms gaat het om prijzen met vier cijfers achter de komma. Omdat het in de contracten om miljoenen stelen kan gaan, is dat best een groot verschil. We merken dat retailers steeds vaker 10 stelen per bos bestellen. De wensen ten aanzien van verpakking en leveringsvoorwaarden blijven wel divers. Dat speelt mee in de contractprijs. En ook broeiers hebben niet allemaal dezelfde kostprijs.”
De vooruitzichten voor komend broeiseizoen waren gunstig, meldt Houwer. Zo zal de aanvoer snijtulp naar verwachting vergelijkbaar zijn met afgelopen broeiseizoen en toen is de handel vlot verlopen. Er is weliswaar uitbreiding in productie, maar de bollenoogst was niet overvloedig in 2016 en er is meer dan gemiddeld uitval door fusarium (zuur). Bollen zijn tijdig broeirijp, dus broeischema’s zijn goed af te stemmen om het komende verkoopseizoen tulp, dat in theorie langer en gunstiger is dan afgelopen seizoen. Pasen valt namelijk later en er zitten in 2017 voldoende dagen tussen Engelse Moederdag en Vrouwendag.
Houwer schat dat er komend seizoen zo’n 1,9 miljard tulpen via FloraHolland verhandeld zullen worden. Ongeveer de helft daarvan is ruim voor de oogst al verkocht. De rest gaat via klokverkoop en dag-en weekbemiddeling van de hand. De totale Nederlandse productie snijtulp is volgens Houwer 2,1 miljard stelen.