Het is nog niet zo slecht gesteld met de reputatie van de glastuinbouw. Alleen de sector heeft steeds minder ’reputatievet’ op de botten om excessen in de sector nog lang te kunnen weerstaan. Dit kwam naar voren op het GlastuinbouwEvent van LTO Glaskracht Nederland op 30 november in Dordrecht.
Investeren in dure promotiecampagnes op tv of via sociale media vinden de aanwezigen bijvoorbeeld pas zinvol als glastuinders hun gedrag aanpassen. Consumenten en burgers staan niet te wachten op promospotjes als de sector het nieuws nog steeds haalt met verontreinigd oppervlaktewater in glastuinbouwgebieden door gewasbeschermingsmiddelen of werken met illegale buitenlandse werknemers ook al zijn dit incidenten. Door zulke promotiecampagnes prikken ze dan direct heen en werken zelfs averechts voor de reputatie. Als er zonodig reclame voor de sector moet worden gemaakt, doe dat dan met product- in plaats van sectorpromotie, is het geluid dat naar voren komen.
Actieplan plantgezondheid
Op het event blikte voorzitter Nico van Ruiten terug op 2016. Een mooi moment vond hij dat het verlaagde energietarief voor de glastuinbouw ook voor komend jaar is behouden en tevreden is hij over de afgesloten driejarige cao. Een cao die meer duidelijkheid verschaft op onderdelen en die meer mogelijkheden biedt betreffende flexwerk. Nog niet voldoende volgens Van Ruiten, maar waarin belangrijke stappen zijn gezet.
Ten aanzien van plantgezondheid deelde hij mee dat een brandbrief, onder meer namens van LTO Nederland, is gestuurd naar staatssecretaris Van Dam van Economische Zaken. Hierin wordt hij verzocht 11 gewasbeschermingsknelpunten snel op te lossen.
Verder kondigde Van Ruiten aan dat een Actieplan plantgezondheid glastuinbouw in de maak is in samenspraak met de diverse gewascoöperaties. Wanneer er genoeg draagvlak is onder leden, komt de brancheorganisatie er mee naar buiten. De gewascoöperatie chrysant heeft het actieplan reeds omarmd. „Op de recentste ledenraadvergadering bleek dat er nog meer acties gewenst zijn ten aanzien van plantgezondheid naast de acties die reeds lopen als IPM-leergroepen. Acties die per gewas kunnen verschillen”, legt de voorzitter uit.
Lees meer over reputatiemanagement in de glastuinbouw in het Vakblad 49/2016 dat op 9 december verschijnt.