Zolang regels worden nageleefd, verweert staatssecretaris Dijksma zich niet tegen EU-cofinanciering van promotiecampagnes voor bloemen. Ondanks dat ze vindt dat de sector deze promotie zelf zou moeten betalen. Dit blijkt uit beantwoording van Kamervragen.
Dijksma heeft tijdens discussies in de Landbouwraad over de nieuwe promotieregeling aangegeven dat promotie een zaak van sectoren zelf is. Ze heeft die mening nog steeds: „De EU-promotieregeling moet gaan om producten met een plus, oftewel producten die boven de wettelijke eisen uit gaan. In de Landbouwraad heeft echter een ruime meerderheid van lidstaten ingestemd met het voorstel van de Europese Commissie, waarbij alle landbouwproducten in aanmerking kunnen komen voor deze regeling.”
Zowel binnen de huidige als binnen de nieuwe regels is vastgelegd voor welke producten en thema’s een programma kan worden ingediend, waarbij wordt verzocht om cofinanciering van de Europese Unie. Vanuit het oogpunt van gelijk speelveld gaat de staatssecretaris Nederlandse ondernemers niet de mogelijkheid ontzeggen om van deze regeling gebruik te maken.
Zo heeft Bloemenbureau Holland cofinanciering van de Europese Unie voor de promotiecampagne ’Lievelingsbloem’. Het gaat om een totale bedrag van ruim € 4 miljoen over een periode van drie jaar.
Dijksma zet haar mening uiteen in Kamerbrief op vragen van Kamerlid Ouwehand van de Partij voor de Dieren. Zij meent dat budget voor de promotie van Europese landbouwproducten alleen bestemd is voedselproducten. Producten als bloemen zijn volgens haar ook nog eens belastend voor het milieu.