De vakbonden zeggen dat werknemers van FloraHolland angst hebben dat er na het schrappen van 203 banen nog meer ontslagen volgen. Het is een van de redenen dat de bonden acties hebben aangekondigd.
De bonden FNV en CNV hebben besloten acties te gaan voeren nadat ze afgelopen week overleg hebben gevoerd met hun leden. Volgens Celil Çoban, bestuurder van FNV Bondgenoten, zijn meer dan 1000 werknemers van FloraHolland lid van een vakbond.
De bonden hebben de veiling nu een ultimatum gesteld dat verloopt op dinsdag 4 februari om 12:00 uur. Als de directie voor die tijd niet formeel ingaat op de eisen van de bonden, dreigen er serieuze acties op de werkvloer in Naaldwijk, Aalsmeer en Rijnsburg.
In het ultimatum stellen de bonden dat er een sociaal plan met een looptijd van twee jaar moet komen. Dit sociaal plan moet minimaal dezelfde rechten bieden als het sociaal plan 2010 – 2013. Het overleg kan nu alleen nog vlot getrokken worden als FloraHolland op formele wijze deze eisen honoreert. Gebeurt dat niet, dan zijn acties op de werkvloer onvermijdelijk, aldus de bonden.
Kitty Huntjens, bestuurder CNV Dienstenbond: „Dit ultimatum kent een lange voorgeschiedenis, waarvan de rode draad er een is van geknakt vertrouwen bij de medewerkers. Het breekpunt is nu het voorstel van FloraHolland voor een nieuw sociaal plan met diverse verslechteringen. Medewerkers geven aan dat de absolute grens aan hun loyaliteit nu is bereikt.”
De maat is vol
Çoban: „De werknemers zijn echt boos. De maat is vol. Voor 203 van de 3700 werknemers staat de baan op het spel. Ze vragen zich niet meer af ’wie’, maar ’wanneer’. Ze vrezen nieuwe reorganisaties. Ik weet zeker dat er meer dan 203 werknemers uitgaan. Daarom heet het reorganisatieplan ook Kompas. Daar kun je alle kanten mee uit.”
Het belangrijkste breekpunt in het overleg over het nieuwe sociaal plan is de ontslagvergoeding. Volgens de veiling is de ontslagvergoeding in het nieuw sociaal plan dankzij diverse extra’s bovengemiddeld. Volgens Çoban is dat flauwekul, omdat de veiling vergelijkingen trekt met bedrijven die in een andere positie zitten. „Elk bedrijf is anders. FloraHolland vergelijkt appels met peren.”
Een ander breekpunt is de reistijd bij standplaatswijziging. De veiling geeft aan dat de verruiming van de reistijd er voor zorgt dat er meer medewerkers aan de slag blijven. Çoban: „Dat is de omgekeerde wereld. Dan kunnen we de reistijd beter drie uur maken, dan hoeft er niemand uit.”
De acties van de bonden zijn voor FloraHolland niet acceptabel, omdat de acties rond Valentijn gevoerd gaan worden. Huntjens vindt Valentijn juist een logische keuze. „Het is het enige moment waarop we onze eisen kracht bij kunnen zetten. Op een ander moment is het effect veel minder en kan FloraHolland makkelijker onze eisen naast zich neerleggen.”