Ineens is de zomer dan voorbij, worden de nachten koeler en de dagen korter. Je ziet hier en daar al herfstkleur verschijnen; met name bij de planten in container die vorig jaar gepot zijn. Wat dit jaar is gepot is nog fris groen.
Er is nog steeds handel. Niet zo zeer naar tuincentra, maar met hoveniers die nu met projecten bezig zijn. Dat zijn dan vaak grote aantallen. Ik geloof dat we op het ogenblik zo’n beetje 13% hoger zitten ten opzichte van deze tijd vorig jaar, dus dat is niet slecht. Dit komt doordat de meeste afzet van Bylands richting de prairieprovincies gaat. Met name Alberta, waar het booming is en geld geen rol speelt.
Vorige maand ben ik op klantenbezoek geweest in Edmonton, Alberta. Ik ben twee dagen op stap geweest met collega Darlene, die daar de verkoop doet, en dat was erg interessant en leuk. Je ziet dan eens gezichten bij de namen en ook hoe de bedrijven er uit zien.
Twee van onze grootste klanten zitten in de omgeving van Edmonton en beide zijn Canadian Tire winkels. Zogenaamde Big Box stores, waar ze vanalles verkopen en daarnaast een tuincentrum hebben. Deze twee hebben onderling een soort competitie wie het beste tuincentrum heeft en wie het meeste kan verkopen. Ik moet zeggen, ze doen qua sortiment niet onder voor een onafhankelijk tuincentrum. Een van de twee had eigenlijk alleen Bylandsproducten staan en daar zijn we natuurlijk heel blij mee. De ander koopt bij meerdere leveranciers. Naast de twee Canadian Tires hebben we ook aan aantal andere grote klanten bezocht. Sommigen hadden nog best wat product staan, waar anderen al niet veel meer hadden.
Een van de klanten die niet veel product meer had, is net verhuisd naar een heel mooi en nieuw gebouw. Het probleem is echter, dat ze nu wat verder bij hun klanten vandaan zitten en mensen niet meer komen. Het idee was om naast het tuincentrum ook andere producten aan te bieden en het gebouw is dusdanig opgezet dat er een aantal kleinere en grotere winkelruimtes zijn waar andere ondernemers hun producten kunnen verkopen. Zo is er een biologische winkel, een winkel die olijfolie verkoopt en een bakkerij. Helaas staan er ook diverse ruimten leeg. Aan de weg staat ook geen bord. En als je het gebouw ziet, denk je niet direct aan een tuincentrum. Daarnaast heeft het gebouw ontzettend veel gekost. Misschien is het te vroeg voor een dergelijk concept en zijn mensen niet bereid om er wat verder voor te rijden. Hoe dan ook, hopelijk lukt het hen om weer wat marktaandeel binnen Edmonton te veroveren.
Weer een andere klant mag absoluut niet klagen; aan klandizie geen gebrek. Ze hebben zelfs net een nieuw restaurant geopend die de passende naam ’Branches’ draagt. Darlene en ik hebben hier heerlijk gegeten. Vanuit het restaurant kijk je mooi uit over het buitenplantengedeelte van het tuincentrum en ze hebben ook een terras, vanwaar je nog beter uitzicht hebt op de planten. Het was alle hens aan dek in het restaurant: zelfs de eigenaren stonden in de keuken en hielpen in de bediening.