Op de Duitse aanlegmarkt heerst een opperbeste stemming. Ondanks aanzienlijke prijsstijgingen en krapte in het personeel, geeft een recente rondvraag van Bundesverband Garten-, Landschafts- und Sportplatzbau (BGL) een zeer gunstig beeld. De respondenten zijn zelfs iets optimistischer dan voor de corona-uitbraak.
Van de ondervraagde bedrijven stelt niet minder dan 98% dat de vooruitzichten voor de sector voor het lopende boekjaar in ieder geval ‘bevredigend’ te noemen zijn. In de rondvraag van herfst 2019 gaf 96,5% dit aan. Ook over de toekomst van hun eigen bedrijf zijn de ondervraagden optimistisch. 97% noemt zijn eigen toekomst ‘bevredigend’, 90% daarvan ziet zelfs een ‘goede’ of ‘zeer goede’ toekomst op zich afkomen.
‘Niet achterover leunen’
Als reden voor dit optimisme noemt de brancheorganisatie de goede ordersituatie van het moment. Bedrijven in de aanlegsector hebben in Duitsland gemiddeld voor achttien weken werk gepland staan. Bij nieuwbouwprojecten kan dit oplopen tot drieëntwintig weken. „We zijn dankbaar voor de momenteel stabiele situatie in de branche,” zegt BGL-voorzitter Lutze von Wurmb. Ondanks corona en de zware tweede golf liet hij eind 2020 al weten gematigd hoopvol te zijn over wat 2021 zou brengen.
„Toch is er geen reden om achterover te leunen,” waarschuwt Von Wurmb. Het einde van de virusuitbraak wil zeker niet zeggen dat daarmee alle problemen als sneeuw voor de zon weggaan. „Corona verdwijnt dan wel, maar de klimaatverandering blijft,” waarschuwt hij. Daaromtrent ligt er een enorm takenpakket voor de landelijke Duitse politiek, maar ook voor de deelstaten en lokale overheden, om groenere steden te realiseren.
Inheems en diervriendelijk in trek
De Duitse consument lijkt daar zelf al mee bezig te zijn. Ook de Duitse tuincentra gaat het voor de wind, en daarbij valt het op dat er veel insectenvriendelijke bomen, planten en bloemen worden ingekocht. „In het eerste kwartaal van 2021 is onze verkoop van inheemse, bijenvriendelijke gewassen met 150% gestegen ten opzichte van de eerste drie maanden van 2020,” zegt Stefan Runke van afzetorganisatie Landgard.
Dit percentage is nadrukkelijk een gemiddelde, zegt Runke. Hij kent bijvoorbeeld ook bestellingen van insectenvriendelijke planten die vier keer groter zijn dan van dezelfde klant een jaar eerder. Om het voor de consument makkelijker te maken deze diervriendelijke gewassen in de winkel te herkennen, verkoopt Landgard deze sinds enkele jaren onder een licentie met als beeldmerk tekenfilmfiguur Maya de Bij.