Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan. Deze bekende uitspraak is wat mij betreft van toepassing op het onderwerp innovatie. Deze week mochten collega’s van me een webinar organiseren over innovatie in de tuinbouw. Voor degenen die het gemist hebben, hierbij de terugkijklink. Een interessant webinar waarin mooie voorbeelden van de innovatiekracht van de tuinbouwsector voorbij zijn gekomen (o.a. PATS, 30 MHz en Gearbox).
Er zat ook een stevige wake up call in het webinar. De Nederlandse tuinbouw wordt wereldwijd geroemd door haar innovatiekracht. De sector is mondiaal de koploper. Het buitenland is volgens de experts aan tafel echter bezig met een grote inhaalslag. Belangrijkste reden, het buitenland kan vanaf scratch beginnen en draagt daardoor geen historie met zich mee. Ik noem het maar, cultureel niet belast met het verleden. Dit helpt het buitenland om ons snel in te halen.
De experts zien ook mooie kansen om de voorsprong te behouden. Bijvoorbeeld door de innovators in de sector te binden en te blijven boeien. De innovators zijn bezig om voor sector uitdagingen oplossingen te bedenken. Thema’s als verduurzaming en verlaging van de arbeidsafhankelijkheid zijn hoge prioriteiten op de ‘sectoragenda’. Als tuinbouw ondernemer moet je deze innovators wel zelf blijven zoeken, ze komen niet vanzelf naar je toe. Deze innovators (vooral jonge mensen) zijn namelijk actief in internationale netwerken, zijn flexibel en denken in creatieve oplossingen van buiten naar binnen. Ze halen dus een belangrijk deel van hun inspiratie elders op, niet in de sector zelf. Interessant, de vernieuwing komt van buiten, hoe kan ik als ondernemer daar gebruik van maken?
De oplossing ligt deels in het tuinbouw-DNA zelf. Het tuinbouw-DNA ademt namelijk vernieuwing, innovatiekracht en een gezonde dosis realiteitszin. Deze eigenschappen zijn een belangrijke waarde, die we heel normaal met elkaar vinden, maar in feite toch bijzonder is. Experts tijdens het webinar moedigen ons aan om deze waarde te blijven koesteren.
Om het persoonlijk te maken. Mijn nieuwsgierigheid brandt vaak los bij innovatie. Ik merk dit aan gevoelens zoals: ik wil er meer van weten, zou het iets voor mijzelf of anderen kunnen zijn? Er rijzen ineens tientallen vragen, bezwaren, kansen en oplossingen door mijn hoofd. Dan weet ik, dan staat mijn innovatieradar aan en wordt het tijd om op te letten en wellicht in beweging te komen. Spannend ook, maar zoals de cultfiguur Pippi Langkous bij grote regelmaat zei: Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan. Ik wens u allen een open blik en een beetje Pippi power toe.