In de wedstrijd Nederland tegen de concurrenten in omringende landen is de tussenstand 0-0. „Maar de Duitsers hebben al een keer op de paal geschoten. Het is dus zaak alert te zijn. Er zijn kapers op de kust.” Dat zei Rabo-directeur Food&Agri Ruud Huirne op Plantarium. In voetbaltermen vatte hij zo de stand van zaken in de boomkwekerij samen.
De Rabobank hield traditioneel een bijeenkomst op de vakbeurs waar de boomkwekerij de temperatuur werd genomen. Huirne waarschuwde zijn toehoorders uit de boomkwekerij, maar benadrukte ook dat het nu goed gaat in de sector. Hij vertelde onlangs in Denemarken te zijn geweest en daar vast te hebben gesteld dat ze nog altijd erg jaloers zijn op de voorsprong van de Nederlanders. En dat geldt ook voor andere concurrerende landen. Tegelijk toonde Huirne met cijfers aan dat de export naar Duitsland langzaam maar zeker afkalft terwijl er er meer Duits boomkwekerijproduct wordt geïmporteerd. De concurrentie zit Nederland dus op de hielen; er zijn kapers op de kust. De uitdaging is om de voorsprong vast te houden.
Informeren
Het antwoord moet zijn dat Nederlandse kwekers zich blijven onderscheiden door innovatief te ondernemen. De juiste keuzes maken en je aanpassen aan de snel veranderende omstandigheden, was zijn boodschap. En hij brak daarbij een lans voor scholing voor ondernemers zoals Greenport Boskoop die met een masterclass nu organiseert. „Wees goed geïnformeerd”, bezwoer hij zijn gehoor. Want dat helpt kwekers om de juiste keuzes te maken, is zijn overtuiging. „En wacht daarmee niet tot je al in het rood staat.”
Schaalvergroting vlakt af
Met cijfers liet Huirne ook zien dat de schaalvergroting in de boomkwekerij wat aan het afvlakken is. De gemiddelde schaalgrootte van bedrijven neemt nog wel toe, maar minder hard dan jaren gebruikelijk is geweest. Huirne trekt daaruit de conclusie dat kwekers niet langer alleen de oplossing zoeken in groei in omvang. Omvang is een middel om je doel te bereiken, legde hij uit. Schaalgrootte kan helpen om kostenefficiënt te produceren, „maar het is niet per se beter”, aldus de Rabo-directeur. Hij leest in de cijfers dat er meer kwekers kiezen voor een strategie van toegevoegde waarde in plaats van enkel produceren tegen zo laag mogelijke kosten. „Ik ben blij dat ondernemers een andere optie overwegen.”