‘Zuinigheid is bij consumenten voorbij’

Niels Feller, Category manager bomen en heesters bij Intratuin Groencentrum, zegt over de afgelopen periode: „Vanaf Hemelvaart gingen consumenten even helemaal uit hun dak. Het Pinksterweekend was minder, vanwege het koelere weer. Het kan ook niet elk weekend zo gek goed zijn”.

„Tot week 19 draaiden we nog min of meer break-even met vorig jaar, maar vanaf Hemelvaart zijn we flink ingelopen op het voorgaande jaar. We merken dat de consument de zuinigheid voorbij is en eindelijk weer bereid is om geld uit te geven voor mooie grote heesters of goede merken. Bij Hydrangea zien we dat heel sterk. Series en concepten als Magical, Forever&Ever en Double Flowers krijgen we steeds makkelijker verkocht, ook in grotere maten. Hydrangea is sowieso weer een topproduct dit seizoen. Rozen beginnen nu ook leuk mee te doen, deels nog uit de kas, maar ook al van de buitenteelt. Beide producten lopen wel wat achter qua bloei.
Ondanks de relatieve schaarste bij veel producten, merk ik niet dat de prijzen zo veel hoger zijn op het moment. Blijkbaar is de markt goed in balans.

Lees meer over hoe de handel loopt volgens Niels Feller in De Boomkwekerij 11.