Kutboeketjes

Losers hebben een excuus, winnaars hebben een plan. Deze quote van topondernemer en arrogant mannetje Michel Perridon, is beroemd geworden door zijn optreden in het programma Dragons’ Den. Klopt dit in coronatijd? Nee, natuurlijk niet! Zelfs met een goed plan vallen bedrijven en eeuwenoude instituten nu om. Gisteren had ik tijd om alle vakliteratuur door te nemen, de Linda. (haha), Bloem&Blad en het Vakblad voor de Bloemisterij met een artikel over Pim van den Akker. Mijn zeer gewaardeerde collega van Flower Factor met wie ik regelmatig samenwerk. Pim: megacreatief, iemand met een visie, een plan en iemand die keuzes heeft durven maken als floral designer, maar wel failliet ging. Hij maakt gelukkig een doorstart met zijn platform, fijn! Alhoewel ik mij wel zorgen maak om de gevolgen voor betrokkenen.

Ik had ook een plan toen ik bewust met de winkel stopte. Ik wilde de dingen gaan doen waar ik blij van werd, zoals productpresentatie, fotografie, stand-design en events aankleden. Hoe groter, hoe beter, maar ik wilde zelf de regie kunnen houden. Dit merkte ik na het tv-programma HBB, toen ik zo explosief groeide dat ik vooral aan het managen was en dat vond ik helemaal niet prettig. In dezelfde tijd vroeg één van mijn freelancers tijdens een waanzinnig grote opdracht: ‘Waarom lever jij nog steeds van die kutboeketjes voor klanten? Dat houdt ons alleen maar op.’ Eigenlijk vroeg ik mij dat ook af, maar ‘wie het kleine niet eert… Natuurlijk heb ik in het verleden dingen moeten afstoten, maar deze zorginstelling is al ruim twintig jaar klant en op jaarbasis best oké. Nu in coronatijd hebben ze elke maand een megafactuur: boeketten voor thuiswerkers, rouwwerk voor overleden cliënten. Ik durf best keuzes te maken en heb een tijdje geleden natuurlijk een hoger minimumbedrag ingevoerd. Dit virus vraagt om anders ondernemen en gelukkig heb ik mij indertijd niet alleen op de sierteeltpromotie gestort, wat wel mijn kindje is en tot corona 60 procent van onze omzet bedroeg. Dankzij de weggeefacties en onze ludieke Moederdag IQ drive- thru heeft ook de particuliere markt mij weer gevonden, maar zoals Pim zegt: we moeten zeker blijven inspireren en ik verheug mij op de productfotografie die in juni gepland staat. Kortom: probeer te denken in oplossingen en niet in excuses. En natuurlijk ben ik opgelucht dat wij tegenwoordig weer veel mooie kutboeketjes mogen maken!

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties