Dankzij samenwerking tussen zes Europese sierteeltpromotieorganisaties heeft de Europese Unie financiering verleend voor een nieuwe promotiecampagne om de verkoop van bloemen en planten in het voorjaar van 2021 te stimuleren.
Vanwege de impact van de Covid-19-crisis op de Europese landbouwsector heeft de EU een noodfonds van 10 miljoen euro opgericht voor campagnes die helpen de marktomstandigheden in 2021 te herstellen. Na intensief lobbywerk door Union Fleurs en VBN is de sierteeltsector aangewezen als een van de vijf sectoren die dit noodfonds mogen aanvragen.
Inclusief de EU-financiering van 85% bedraagt het totale budget van deze campagne €1,9 miljoen. Dit wordt geïnvesteerd in een overkoepelende promotiecampagne voor bloemen en planten in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Bulgarije en Denemarken. Een groot deel van het budget zal worden besteed in Frankrijk en Duitsland, vanwege het handelsbelang dat de meeste partners hebben in deze twee landen. En Union Fleurs nam het initiatief voor dit samenwerkingsverband.
Consumenten inspireren
Dennis van der Lubbe, managing director van Bloemenbureau Holland is blij dat ondanks de extreme tijdsdruk van de aanvraag deze subsidie uit het noodfonds van de EU tot stand is gekomen. ‘Het is onze missie om, namens onze stakeholders, de consument te inspireren en te stimuleren om meer bloemen en planten te kopen. Door samen te werken met onze Europese partners kunnen we dat in 2021 nog beter doen.’
Bron en foto’s: Bloemenbureau Holland